Jak zrobić sushi w domu?

Czym jest sushi?

Sushi to filozofia życia Japończyków. Popularne jest na całym świecie i stanowi kompletny posiłek, bardzo pożywny i zdrowy. Znajdują się w nim składniki odżywcze takie jak np. białko czy węglowodany. Zatem z powodzeniem może stanowić główny posiłek, przekąskę czy może stać się daniem na wynos.

Sushi i Ja

Dawno, dawno temu razem z mężem odwiedziliśmy znajomych. Wtedy to pierwszy raz zetknęłam się z sushi. Początkowo byłam sceptycznie nastawiona do tego dania, jednak postanowiłam spróbować. Co się okazało? Od razu je pokochałam i stałam się jego wielką fanką. Chciałam zrobić sushi handmade w domu ale brakowało mi odwagi. Słysząc opinie ludzi w około, że tak trudno jest zrobić dobre sushi, po prostu się zniechęciłam. Całe szczęście ze wsparciem przybył mój mąż. Uściślając, mąż jest szefem kuchni jeśli chodzi o sushi a ja pomocą szefa kuchni. Zauważyłam, że najważniejsze w robieniu sushi jest trzymanie się ściśle zasad. Jeśli tego pilnujemy nie ma możliwości by sushi nie wyszło.

Krok po kroku

Składniki:

– nori (prasowane algi),

– ryż do sushi (zwykły ryż się nie nadaje),

– ocet ryżowy,

– sos sojowy,

– wasabi,

– mata bambusowa,

– ostry nóż,

– zawartość rolek (czyli to co zamierzamy w nich umieścić).

Moje ulubione połączenia:

1. Łosoś wędzony + ogórek zielony + serek śmietankowy + sałata karbowana.

2. Paluszki krabowe + avocado + sałata karbowana + czarny sezam.

Skoro mamy już wszystkie produkty możemy przejść do dzieła. Zaczynamy od ryżu. Odpowiednie jego przygotowanie jest podstawą. Z 300 gram ryżu wychodzi około 4-5 rulonów, w zależności od tego ile składników dajecie do środka. Im więcej składników tym mniej ryżu. Ryż płuczemy w wodzie do tej pory aż będzie ona przejrzysta. Czynność powtarzamy średnio 4-5 razy. Wody nalewamy tyle, aby jej poziom przekroczył lekko poziom ryżu i gotujemy na małym ogniu pod przykryciem około 12 minut. Ugotowany ryż odstawiamy do przestudzenia. W trakcie gotowania ryżu robię sos, który trzeba w późniejszym czasie dodać do niego. Na 300 gram ryżu proporcje wyglądają następująco: 4 łyżki octu ryżowego, 3 łyżki cukru, szczypta soli. Wszystko podgrzewamy aby składniki się roztopiły, nie gotujemy. Odstawiamy do wystygnięcia. Dodajemy do ryżu dokładnie mieszając.

Dalej przystępujemy do zawijania. Warto upewnić się czy ryż na pewno się schłodził. Gorący sprawia, że algi nasiąkają i stają się nieprzyjemnie gumowe.

Nori kładziemy na macie bambusowej, matową stroną do góry (druga strona błyszczy). Na nim układamy ryż tak jak na obrazku poniżej.

sushi, ryż

Następnie kładziemy dodatki i rolujemy przesuwając matę w górę. Rolka powinna być ciasno zawinięta, wówczas składniki nie będą wypadać. Jak już dojdziecie do wprawy będzie wam to szybko szło.

Zrolowane sushi kroimy na kawałki ostrym nożem. Ja kroję najpierw na pół i mniejsze części znów na pół. Wychodzi 8 porcji. Kawałki powinny być takiej wielkości, aby można było je zjeść naraz.

Jak podać? Ja stawiam na stół talerze, miseczki na sos sojowy oraz obowiązkowo pałeczki. Często widzę w przepisach, że niektórzy dodają wasabi do środka. Ja tego nie robię, daje gościom możliwość wyboru, sami decydują ile chcą wasabi. Dodatkowo marynowany imbir.

Ciekawostka! Opłaca się kupować nori, ryż i sos sojowy w większych opakowaniach. Wtedy wychodzi taniej a produkty odpowiednio przechowywane nie psują się.

Gotowe 🙂 Powodzenia i smacznego.

Leave a Reply